הובלה ימית – ETF חדש של Claymore

ירון קאופמן, 3 ספט' 2008

בשנות ה- 50' המציא מלקולם מק'לין – חקלאי מצפון קרולינה – את אחת ההמצאות בעלות ההשפעה הכלכלית הרבה ביותר: מכולת ההובלה הימית. המיוחד במכולה היה יכולת השינוע שלה ביבשה על גבי משאיות ורכבות, והשימוש הרב-פעמי בה. ההמצאה הוזילה את עלויות ההובלה הימית בעולם בכ- 25% בממוצע, וכיום כמעט כל ההובלה הימית של מוצרי-סחר מתבצעת באמצעות מכולות. חברת ההובלה הימית אותה יסד מק'לין, Sea-Land Corporation, היא כיום חברת ה- Shipping הגדולה בארה"ב (בעיקר בתחום הובלת נפט באמצעות מיכליות) – השייכת לקונגלומרט התחבורה Maersk, ששמו מודפס באותיות ענק על מרבית המכולות בעולם.

שנת 2008 מסתמנת כתקופה קשה לשוק ההון האמריקאי. המשקיעים האמריקאיים מחפשים חלופות השקעה גלובליות, ומגזר ההובלה הימית מסתמן כאחת החלופות, בעיקר מכיוון שהיבוא והיצוא בארה"ב ובאירופה נפגעו פחות ממשבר האשראי שפקד את ארה"ב. סיבה מרכזית נוספת לתשומת-הלב שמושך המגזר היא הצמיחה חסרת התקדים בכלכלות אסיה ואמריקה הלטינית, אשר מביאה לעליה בנפח המסחר הבינלאומי.

מנפיקת ה- ETF האמריקאית Claymore זכתה בשבוע שעבר להיות המנפיקה הראשונה של ETF על מגזר ההובלה הימית, וגם לסימול האטרקטיבי SEA על המוצר החדש, אשר נסחר בבורסת NYSE Arca.

שמו המלא של ה- ETF הוא Claymore/Delta Global Shipping Index (דלתא היא בעלת הזכויות על המדד).

המגזר הזה (המכונה בקיצור על ידי המשקיעים Shipping) כולל חברות רב-לאומיות אשר מובילות מוצרים, סחורות וכימיקלים דרך הים או משכירות ספינות ומיכליות לצרכים אלו. 35% מהחברות הכלולות במדד הן יווניות. דמי הניהול 0.65%.

מגזר רחב יותר הכולל בתוכו את תחום ההובלה הימית הוא מגזר התחבורה הכללי, עליו כבר קיימים ETF-ים, כמו IYT של iShares.

שני ETF-ים נוספים הצפויים להיות מונפקים על מגזר התחבורה הם:

SPDR Transportation

PowerShares Global Transportation

שלח תגובה