האם ישרוד מגזר האינטרנט את המיתון ?

ירון קאופמן, 13 מאי 2008

internet1.jpg

בשנת 2001 חווה מגזר האינטרנט משבר עמוק, בעקבות תמחור יתר משולל הגיון של חברות במגזר, בהן תלו משקיעים תקוות לתשואות מהירות וגבוהות. תקוות אלו נגוזו בתקופה קצרה שמחקה כמעט כל חברה שהיתה חסרה מודל פיננסי סביר. כיום, 7 שנים אחרי, היזמים והמשקיעים תמימים פחות. תעשיית האינטרנט הצליחה להתאושש וחלק מן החברות מצליחות להציג רווחים נאים ולצמוח. מודלים חדשניים של פרסום ממוקד ושל קניות מקוונות (e-commerce) הוכיחו את עצמם פיננסית. ההתפתחויות הטכנולוגיות והחברתיות שעוברות על  האינטרנט בשנים האחרונות מעידות כי מהפיכה אמיתית מתרחשת במגזר האינטרנט באופן הדרגתי. זוהי מהפיכה בהרגלי הצריכה של בני האדם.

מה קרה בשנים האחרונות ?

  1. יותר משתמשים – האינטרנט חדר לכל בית ולכל שכבת-גיל, בארצות מפותחות כמו גם בארצות מתפתחות.
  2. יותר פס-רחב – תשתיות טובות מאפשרות שימושים רבים יותר באינטרנט – תכני קול ווידאו הם כיום מרכיב סטנדטי בכל אתר. עושים בהם שימוש לצרכי שיווק ובידור.
  3. שימוש מתרחב באינטרנט ככלי שיווקי – חברות הפרסום מייחדות בקצב הדרגתי יותר אחוזים מתקציבי הפרסום לאינטרנט. הטלויזיה, העיתונות הכתובה והרדיו עדיין תופסים את הנתחים הגדולים ביותר, אך האינטרנט משתלט גם על הערוצים הללו. בתוך מספר שנים אנשים יצרכו טלויזיה, רדיו ועיתונות דרך האינטרנט בלבד. הפרסום באינטרנט הוא ממוקד יותר ומדיד יותר.
  4. WEB 2.0 – כיום ניתן למצוא ברשת האינטרנט שלל אתרים המבוססים על מודלים חדשניים, שמטרתם להשיג תנועת גולשים רבה ככל הניתן אליהם. המודלים הללו כוללים במקרים רבים באמצעות הכנסת תוכן על ידי הגולשים עצמם ויצירת קשרים חברתיים בין הגולשים לבין עצמם. מרבית המודלים הללו מבוססים כיום על שירותי חינם, ומניחים כי ניתן יהיה לייצר הכנסות עתידיות באמצעות תנועת הגולשים.

משבר האשראי הנוכחי צפוי, על פי תחזיות של מספר אנליסטים, להיות ארוך וקשה. במצב כזה צפויה האטה בצמיחה גם של מגזר האינטרנט, כמו בצמיחה של כל מגזר אחר. האינטרנט לא חסין למיתון – כאשר קיים מיתון אנשים צורכים פחות מוצרים, בין אם באמצעות הרשת ובין אם מחוצה לה. למפרסמים יש פחות תקציבים להפנות לפרסום.

אבל המיתון הזה עשוי לעשות טוב לאינטרנט. כמו שהתפוצצות בועת האינטרנט הוכיחה שהאינטרנט עדיין בחיתולים, כך המשבר הנוכחי יכפה עליו התבגרות זריזה. עכשיו יבחנו כל המודלים החדשניים על פי משתנה אחד: האם הם יכולים להיות רווחיים.

סטאראפים כמו גם חברות אינטרנט גדולות ידרשו:

  1. להוכיח כי יש להם ערך פנימי גבוה ולא רק גולשים – כלומר לייצר תזרים מזומנים חיובי ולעמוד בתוכנית העסקית.
  2. ליצור מוצרים איכותיים יותר, אשר יתנו ערך למשתמשים וירחיקו מתחרים.
  3. להיות חדשניים יותר.
  4. להתרחב לשווקים מסביב לעולם – כי הצריכה בארה"ב תיחלש.
  5. להיות יעילים יותר – כדי למכור מוצרים זולים יותר מאשר המוצרים הנמכרים מחוץ לרשת.

המהפיכה הצפויה עקב התבגרות המגזר הופכת את האינטרנט למגזר בעל פוטנציאל טוב להתמודד בהצלחה עם המיתון. הרבה יותר טוב מאשר מרבית המגזרים.

ETFסימולדמי ניהול
iShares S&P TechnologyIGM0.44%
Rydex Equal Weight TechnologyRYT0.50%
Select Sector SPDR TechnologyXLK0.23%
Vanguard Information TechnologyVGT0.22%
First Trust Nasdaq 100 TechnologyQTEC0.60%
First Trust Dow Jones InternetFDN0.60%
iShares Dow Jones US TechnologyIYW0.44%
Claymore Morningstar InformationMZN0.40%
PowerShares FTSE RAFI Telecom & TechPRFQ0.60%

תגובות

2 תגובות על הכתבה האם ישרוד מגזר האינטרנט את המיתון ?
  1. סליקת כרטיסי אשראי

    על פי כל התחזיות, המסחר באינטרנט רק ילך ויתפוס תאוצה, סליקת כרטיסי אשראי באינטרנט ורכישות באמצעות האינטרנט יעשו רק טוב למסחר בעולם

  2. kestuna

    Hi I'm oza
    I am new here,also new to Online,hope that you will help me out here.Cheers to all
    [URL="http://www.99pm.net" – buy cialis[/URL -

שלח תגובה