על גלובליזציה, רכבות והקשר בין קרונות הרכבת

ירון קאופמן, 5 מאי 2008

loco1.jpg

תיאוריית הקטר (Locomotive Theory) – לפיה כלכלת ארה"ב היא הקטר הגורר את שאר כלכלות העולם – הוטלה בספק בשנים האחרונות, כאשר נראה היה שכלכלות אירופה, אמריקה הלטינית והמזרח הרחוק שעטו קדימה והותירו את ארה"ב הרחק מאחור. התיאוריה המחליפה – תיאוריית פירוק חיבורי הקרונות (Decoupling) – זוכה אף היא לביקורת בימים אלו, כאשר משבר האשראי האמריקאי הופך במהירות למשבר כלל-עולמי. האם אנחנו בתחילתו של עידן כלכלי חדש, או שאין כל חדש תחת השמש ?

בחמש השנים האחרונות באו כלכלנים רבים במבוכה, חסידי תיאוריית הקטר, כאשר תחזיותיהם לא התממשו: כלכלות של מדינות מתפתחות צמחו במהירות כה רבה, עד שנדמה היה שאינן תלויות יותר בכלכלת ארה"ב. אפילו המיתון המסתמן בארה"ב לא האט את קצב צמיחתן. גם בישראל אנחנו מרגישים את זה: הקשר בין עליות מדדי ת"א ומדדי וול-סטריט נחלש. ארה"ב הפסיקה לשמש כקטר שעל פיו נקבע קצב הצמיחה בעולם.

מה השתנה בעולם ?

  1. צמיחה בייצור במזרח הרחוק ואמריקה הלטינית. ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם החקלאות דחפו חקלאים בארצות מתפתחות לעבור לערים ולהפוך להיות עובדי יצור במפעלים.
  2. צמיחה בייצוא של המזרח הרחוק ואמריקה הלטינית – המערב צרך יותר מאשר הוא יצר. מן התיאבון הזה נהנו הכלכלות המתפתחות, ובעיקר סין, אשר הפכה ליצואנית הגדולה ביותר למערב.
  3. עליות ביקושים ומחירים לאנרגיה, סחורות ומזון – האינפלציה נובעת מגידול אוכלוסין, עליה ברמת-חיים במדינות מתפתחות, התחממות גלובלית, אגירת מזון והגבלות על יצוא.
  4. ליברליזציה של שווקים מתפתחים וגידול במעמד ביניים בארצות מתפתחות.
  5. עלייה ביבוא בארה"ב – כספם של הצרכנים האמריקאיים הוזרם למדינות מתפתחות, אשר סיפקו להם יצוא זול. כל זאת לצד יואן חלש באופן מוכוון על ידי סין.

כלכלנים רבים טענו כי עידן כלכלי חדש בא לעולם, בו התפרקה הרכבת, ומספר קרונות החלו לנוע בכוחות עצמן, והתיאוריה החדשה זכתה בשקט לכינוי "תיאוריית הפירוק / פירוד" (Decoupling).

ואז הגיע חודש ינואר 2008, בו צללו מדדי המניות במדינות מתפתחות הרבה מעבר לירידות השערים בבורסות ארה"ב.  את המצב הזה לא צפתה גם התיאוריה החדשה. אז מה קורה כאן ?

השחקן החדש: גלובליזציה

קיים משתנה נוסף שעלינו, כמשקיעים, להתרגל לקיומו ולהתחשב בו: גלובליזציה.

גלובליזציה משמעותה היווצרות קשרים (כלכליים) חדשים בין כלכלות בעולם, וכן היווצרות חברות בינלאומיות. לא עוד כלכלה אחת דומיננטית המניעה את גלגלי העולם. מעתה רשת הקשרים המורכבת שבין הכלכלות היא הדומיננטית. כל משבר חדש הוא עכשיו משבר גלובלי: משבר אשראי, משבר אנרגיה, משבר מזון.

ומשברים מורכבים – מחייבים פתרונות מתואמים ורב-לאומיים. פתרונות מקומיים לא יועילו עוד.

איך משקיעים כשאין קטר לרכבת ?

תעודות-סל או ETF-ים מאפשרים למשקיע לבנות תיק מתאים לתקופות סוערות, בהן עוברת הכלכלה הגלובלית שינויים ארוכי-טווח. איך עושים זאת ?

  1. שימוש במדדים בינלאומיים במקום במדדים אמריקאיים, כמדדי יחוס. אם בעבר השתמשנו ב- S&P או ב- Dow כבנצ'מרק – עכשיו יש לבחון כל אפיק השקעה למול אלטרנטיבה בינלאומית.
  2. השקעה במגזרים שאינם תלויים במשאבים חיצוניים (אנרגיה, סחורות). דוגמאות למגזרים כאלו: ביטוח, בריאות, בניה, טלקום, הימורים, בנקאות. ניתן להתמקד בכל אחד מהמגזרים באמצעות תעודות-סל.
  3. התמקדות במגזרים המספקים אלטרנטיבות בעת משברים: אנרגיה חלופית, מים.
  4. ניהול גידור סיכונים באמצעות נכסים כמו אג"ח ומטבעות – שגם להם מגוון פתרונות מדדיים.

תגובות

4 תגובות על הכתבה על גלובליזציה, רכבות והקשר בין קרונות הרכבת
  1. Ifikl

    And I thought I was the sensible one. Thanks for setting me stihagrt.

  2. http://collegesonlinemy.info/los_angeles_valley_college_online_classes.html

    This article is a home run, pure and simple!

  3. http://carcomparisonhere.org/lexus-rx-vs--acura-mdx.php

    Articles like these put the consumer in the driver seat-very important.

  4. http://yosofineblog.com/farm-bureau-auto-insurance-of-michigan.html

    What a pleasure to find someone who identifies the issues so clearly

שלח תגובה